Comparison

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک | Spotify یا YouTube Music

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک | Spotify یا YouTube Music

دوستان در این مقاله به مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک می‌پردازیم. با شروع عصر دیجیتال، سرویس‌های پخش آنلاین رسانه شاهد افزایش چشمگیری در استفاده و پخش آنلاین داشته است. خواه آهنگ باشد، چه رادیو آنلاین یا پادکست، خدمات پخش آنلاین موسیقی محتوای کامل را از هر گوشه جهان از طریق اینترنت ارائه می‌دهند.

این دو سرویس استریم پرطرفدار Spotify و YouTube Music هستند.  یوتیوب موزیک و اسپاتیفای دو مورد از محبوب‌ترین و گسترده‌ترین سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی هستند. هر دوی این خدمات برای وب، اندروید و iOS در دسترس هستند. هر دوی آنها پخش موسیقی را با بالاترین کیفیت موسیقی موجود و توصیه های پویا برای بهبود تجربه شنیداری کاربر ارائه می‌دهند. اما، عوامل زیادی وجود دارد که هر دوی این خدمات را از یکدیگر متمایز می‌کند.

 

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک: Spotify در مقابل YouTube Music

 

تفاوت اصلی بین اسپاتیفای و یوتیوب موزیک در این است که YouTube Music یک برنامه افزودنی برای YouTube و جایگزینی اخیر برای Google Play Music است، در حالی که Spotify که یک ارائه دهنده خدمات پخش صدا و موسیقی است که بیش از 12 سال است که در دسترس کاربران است و کاربران بیشتری نسبت به YouTube Music دارد.

 

  Spotify چیست؟

اسپاتیفای یک سرویس پخش آنلاین صوتی بسیار محبوب است. این سرویس پخش آنلاین در 7 اکتبر 2008 راه اندازی شد و متعلق به Spotify AB بود. در بیشتر اروپا و قاره آمریکا، اقیانوسیه و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا موجود است. این برنامه پخش موسیقی و پادکست‌ها را از برندهای مختلف، هنرمندان مستقل و شرکت‌های رسانه ارائه می‌دهد.

اسپاتیفای دارای خدمات رایگان و پریمیوم است. این سرویس رایگان پخش آنلاین را با حداکثر کیفیت پخش صوتی 160 کیلوبیت بر ثانیه در کنار تبلیغات ارائه می‌دهد و سرویس پرمیوم ویژگی های اضافی مانند گوش دادن آفلاین، دانلود و موسیقی بدون آگهی را با بالاترین کیفیت صوتی موجود ارائه می‌دهد.

خدمات پرمیوم به صورت Family، Duo و Student Plan در دسترس است. Spotify همچنین تجربه گوش دادن به انواع مختلف پادکست‌ها از مستندهای صوتی جنایی واقعی گرفته تا نمایش های کمدی را فراهم می‌کند. Spotify همچنین دارای یک ویژگی به نام “Spotify for Artists” است که به هنرمندان کمک می‌کند موسیقی خود را با یا بدون هیچ شرکت پخش رسانه ای بر روی پلتفرم منتشر کنند.

برای خرید اکانت پرمیوم اسپاتیفای از فروشگاه اکانت استور دیدن فرمایید.

 

 YouTube Music چیست؟

یوتیوب موزیک یک سرویس پخش آنلاین موسیقی است که توسط YouTube، یکی از شرکت‌های تابعه Google، توسعه یافته است. در 12 نوامبر 2015 منتشر شد و بعداً جایگزینی برای برنامه Google Play Music به عنوان برنامه اصلی پخش موسیقی Google برای دستگاه های آینده شد. در 95 کشور (بیشتر در اروپا و آمریکا و بخش هایی از آسیا و آفریقا) موجود است.

YouTube Music همچنین دارای خدمات رایگان و ممتاز است، که در آن سرویس ممتاز فقط دانلود آفلاین و پخش پس‌زمینه غیر از ویژگی موجود در سرویس رایگان را ارائه می‌دهد. این سرویس رایگان موسیقی را با حداکثر کیفیت پخش 128 کیلوبیت بر ثانیه و Premium حداکثر کیفیت پخش 256 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد. با این حال، YouTube Music دارای ویژگی گوش دادن به پادکست نیست. برای گوش دادن به پادکست ها، باید برنامه Google Podcasts را نصب کنید.

برای خرید اکانت پرمیوم یوتیوب از فروشگاه اکانت استور دیدن فرمایید.

 

 تفاوت های اصلی بین Spotify و YouTube Music

 

  • اسپاتیفای در 7 اکتبر 2008 راه اندازی شد در حالی که YouTube Music در 12 نوامبر 2015 منتشر شد. موسیقی در Spotify از طریق پارامترهای مختلفی مانند سبک، آلبوم و هنرمند طبقه بندی می‌شود.

 

  • کاربران همچنین به ایجاد، ویرایش یا حذف لیست پخش خود دسترسی دارند. در حالی که دریوتیوب موزیک، موسیقی به‌عنوان نسخه‌ای از هنرمندان مختلف جریان اصلی و موسیقی از نماهنگ‌های موجود در YouTube در دسترس است.
  • اسپاتیفای ماهانه 320 میلیون کاربر فعال دارد در حالی که یوتیوب موزیک ماهانه 2 میلیارد کاربر فعال دارد.

 

  • سرویس رایگان Spotify حداکثر کیفیت صوتی 160 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد، در حالی که سرویس برتر حداکثر کیفیت صوتی 320 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. سرویس رایگان در YouTube Music حداکثر کیفیت صوتی 128 کیلوبیت بر ثانیه و سرویس برتر حداکثر کیفیت صوتی 256 کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می دهد.

 

  • در Spotify، بیش از 60 میلیون آهنگ برای شنوندگان در دسترس است. با این حال، در YouTube Music، 50 میلیون آهنگ در دسترس است.

 

  • در کنار موسیقی، Spotify همچنین دارای صدها پادکست است که به ژانرهای مختلف مانند کمدی، موسیقی و آموزشی تقسیم شده‌اند. متأسفانه YouTube Music هیچ قابلیت مستقلی برای پادکست ندارد. پادکست‌ها از طریق برنامه Google Podcasts در دسترس هستند.

 

  • Spotify در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS و برخی بلندگوهای هوشمند مانند Amazon Alexa در دسترس است. Android، Android TV، Android Auto، iOS، Web، Google Home و Amazon Alexa. YouTube Music هیچ نرم افزار Windows یا Mac ندارد. نتیجه سرویس‌های پخش آنلاین رسانه، منابع پخش موسیقی غالب و در دسترس در عصر دیجیتال هستند.

 

  • Spotify و YouTube Music به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس هستند و دارای بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. بر اساس تجربیات شنیداری شخص و در دسترس بودن محتوا، شخص باید سرویس پخش موسیقی ترجیحی خود را انتخاب کند.

تفاوت بین اسپاتیفای و یوتیوب موزیک

در ادامه به مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک می‌پردازیم:

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک از نظر محتوا :

در حالی که هر دو Spotify و YouTube Music سرویس‌های پخش موسیقی محبوبی هستند، اما دومی مزیت رقابتی را دارد که دومین نوار جستجوی محبوب در جهان است، البته بعد از Google. خوب، بزرگترین تفاوت بین این دو محتوایی است که ارائه می دهند. YouTube Music اساساً همه چیز درباره موسیقی و موزیک ویدیوها است که عالی است، اما هنوز پادکست در پلتفرم خود ندارد. از سوی دیگر، اسپاتیفای برای میلیون‌ها نفری که دوست دارند به آن‌ها گوش دهند، پادکست ارائه می‌دهد. اسپاتیفای همچنین دارای انحصاری هایی از جو روگان، کیم کارداشیان و میشل اوباما است.

مقایسه اسپاتیفای و یوتیو موزیک از  نظر تنوع محتوا:

 ژانرهای پادکست در Spotify. علاوه بر موسیقی، اسپاتیفای محتوای غیر موسیقی زیادی برای انتخاب دارد. مشترکین می توانند با انتخاب بیش از 7170 کتاب صوتی به لیست های پخش صدای محیط گوش دهند یا از زیبایی کلام لذت ببرند. مجموعه پادکست اسپاتیفای نیز چشمگیر است. و این به لطف خرید شرکت های تولید پادکست مانند Gimlet Media، Anchor، Parcast و The Ringer است.
از فوریه 2022، Spotify میزبان 3.6 میلیون عنوان است. همچنین شریک پخش انحصاری The Joe Rogan Experience، پادکست میشل اوباما، و Archewell Audio، پادکست رسمی دوک و دوشس ساسکس است. گسترش محتوای پادکست تا حد زیادی به دلیل رشد اخیر این برنامه در مشترکین است. با توجه به ردیاب مصرف کننده پادکست Edison Research، Spotify اولین پلتفرم پر استفاده برای پادکست ها است که تا 24 درصد از شنوندگان پادکست هفتگی را به خود اختصاص می‌دهد.
اسپاتیفای همچنین اخیراً Spotify Original Shows را راه‌اندازی کرده است که موسیقی و محتوای گفتاری را ترکیب می‌کند. هر نمایش تاریخچه موسیقی، روندها و داستان‌ها را بررسی می‌کند و با آهنگ‌های مرتبط با موضوع آمیخته می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند با ذخیره کردن یا لایک کردن آهنگ‌ها، همانطور که در لیست‌های پخش موسیقی معمولی انجام می‌دهند، با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

کشف موسیقی :

کشف موسیقی زمانی آشکار می شود که چیزهایی برای گوش دادن تمام شود. در حالی که هر دوی آنها ترکیبی از الگوریتم‌ها و لیست‌های پخش انتخاب‌شده را ارائه می‌کنند تا شما را به پلتفرم متصل نگه دارند، Spotify با تکیه بر کشف موسیقی مبتنی بر الگوریتم و کمک به شما برای تجربه موسیقی کارآمدتر، کشف انواع جدید موسیقی را آسان می‌کند. گوگل با ارائه پیشنهادات مبتنی بر الگوریتم، رویکرد مشابهی را اتخاذ می کند که بسیار چشمگیر است.
محتوای YouTube Music، بدون تعجب، بیشتر موسیقی محور است. به کسانی که به دنبال پادکست هستند توصیه می‌شود که به Google Podcasts مراجعه کنند، که اگر مشترک YouTube Music هستید که به دنبال ادغام این دو ویژگی هستید، ممکن است ناراحت کننده باشد. همچنین کتاب‌های صوتی، آهنگ‌های گفتاری یا حتی فهرست‌های پخش صدای محیطی را که به طور رسمی در خود برنامه میزبانی شده‌اند، پیدا نخواهید کرد.
جالب اینجاست که در این راه‌اندازی یک حفره وجود دارد. زیبایی (یا نقص؟) یوتیوب موزیک این است که مقدار زیادی از محتوای آن را از قسمت اشتراک ویدیو در یوتیوب می‌گیرد. با کمک یک الگوریتم طبقه بندی موسیقی، محتوای موسیقی از محتوای غیر موسیقی فیلتر می‌شود. چه به دلیل اختلال الگوریتم یا چیز دیگری، بسیاری از محتوای غیرموسیقی همچنان ناخواسته به پلتفرم راه پیدا می‌کنند. به این ترتیب، کاربران می توانند به تعداد زیادی از پادکست های غیر رسمی، کتاب های صوتی و سایر محتوای غیر موسیقی در برنامه دسترسی داشته باشند. و در حالی که اکثر این آپلودهای غیر رسمی نه انحصاری هستند و نه جدید، مطمئناً به چشم انداز محتوای YouTube Music تنوع می بخشد.

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک از نظر کیفیت جریان :

در حالی که هر دو برنامه بر اساس طرح رایگان یا اشتراک، کیفیت پخش را محدود می‌کنند، YouTube Music رایگان حداکثر سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه را دارد در حالی که Spotify در تلفن همراه به 160 کیلوبیت در ثانیه می‌رسد. Spotify از فرمت کارآمد و در عین حال با نام عجیب Ogg Vorbis برای ردیابی هایی که برای شما پخش می‌شود استفاده می‌کند. این فرمت از یک تجربه صوتی با کیفیت بالا بدون مصرف مقدار زیادی از پهنای باند یا ظرفیت شبکه برای پخش جریانی به لپ‌تاپ یا دستگاه تلفن همراه شما پشتیبانی می‌کند. مشترکین ممتاز می توانند برای بسیاری از آهنگ ها به موسیقی با کیفیت برتر گوش دهند.

اسپاتیفای یا یوتیوب موزیک؟ کدام سرویس پخش بهتر است؟

پاسخ واقعاً به نوع محتوایی که در برنامه خود به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر بیش از حد به پادکست علاقه دارید، Spotify تنها انتخاب شماست و با آن بهتر هستید. اگر دوست دارید به طور تصادفی موسیقی را مرور کنید، YouTube Music مناسب شماست زیرا YouTube در پخش موسیقی تصادفی برتری دارد.

چرا صدای اسپاتیفای بهتر از یوتیوب موزیک است؟

با انتخاب بهترین کیفیت شنیدن موسیقی در یوتیوب موزیک، جریانی با سرعت 256 کیلوبیت در ثانیه با استفاده از AAC دریافت خواهید کرد، در حالی که Spotify با استفاده از همان فرمت AAC با سرعت 320 کیلوبیت در ثانیه بالاتر می‌رود. بنابراین، اسپاتیفای به وضوح یوتیوب را از نظر کیفیت پخش شکست می‌دهد.

آیا باید از اسپاتیفای به یوتیوب موزیک سوئیچ کنم؟

Spotify اساساً در همه جا وجود دارد، بنابراین اگر به فاصله زمانی از Spotify نیاز نداشته باشید و به اکوسیستم Google عادت کرده باشید یا بخواهید به موسیقی‌هایی دسترسی داشته باشید که معمولاً در سایر پلتفرم‌های پخش موسیقی یافت نمی‌شوند، تغییر از اسپاتیفای به یوتیوب موزیک خوب به نظر می‌رسد.

آیا یوتیوب موزیک کیفیت صدای بهتری دارد؟

اگر از تماشای اجرای زنده، موزیک ویدیو و غیره لذت می برید YouTube Music Premium یک سرویس عالی است، اما کیفیت صدا در مقایسه با نرخ بیت بالاتر Spotify و سایر سرویس‌های پخش موجود در آن پایین است.

کدام سرویس پخش اسپاتیفای یا یوتیوب موزیک را انتخاب کنیم؟

علاقه مندان به پادکست و کتاب های صوتی بدون شک از محتوای Spotify با انتخاب‌های بی پایانش از نمایش های اصلی و انحصاری در دسترس، رضایت بیشتری خواهند داشت. اما همانطور که قبلا ذکر شد، پوشش واقعی یوتیوب Music شامل پخش جریانی ویدیو است. برای بسیاری، سهولت تماشای موزیک ویدیو، کنسرت، اجراهای زنده، ویدیوهای پشت صحنه و حتی مستندهای هنرمندان مورد علاقه خود بسیار جذاب است. همراه با قابلیت پخش زنده کنسرت‌ها، Youtube Music ممکن است در آینده شاهد افزایش بیشتری در تنوع محتوا باشد.
به طور خلاصه اگر به مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک بپردازیم، در واقع هر دو پلتفرم‌های پخش موسیقی عالی هستند که هزاران موسیقی جدید را به شما ارائه می‌دهند. اما از آنجایی که هر کسی می‌تواند مطالبی را در یوتیوب آپلود کند، کیفیت موسیقی در یوتیوب بسیار متغیر است و کیفیت ویدیو بستگی به این دارد که چه کسی آن را آپلود کرده است. پخش در YouTube به اندازه Spotify فوری نیست و نمی‌توانید به راحتی لیست‌های پخش زیادی ایجاد یا به اشتراک بگذارید. در حالی که اسپاتیفای به سرعت یوتیوب موزیک را شکست می‌دهد، انتخاب بیشتر به آنچه واقعاً در برنامه خود به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر پادکست‌هایی هستند که خیلی دوست دارید، اسپاتیفای بهترین گزینه است. از طرف دیگر، یوتیوب در موسیقی تصادفی واقعاً خوب است.

سخن پایانی

دوستان به پایان مقاله مقایسه یوتیوب موزیک و اسپاتیفای رسیدیم. اگر این مقاله را دوست داشتید از سایر مقالات ما در وبلاگ اکانت استور حتماً دیدن فرمایید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *